From Kimchi To Durian



Anyeong haseyo readers ^_^,

Syukur Alhamdulillah kebelakangan ini asyik dapat inspiration jer utk menulis post baru dlm blog nie. Kalo x blog nie dah lame suram. Keukeu!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Well readers, dlm post baru nie saya nak share pengalaman hidup saya yang dulunya (sekarang masih pun) penggemar kimchi dan x pernah makan durian. Tapi kini sudah juga menjadi penggemar durian. Hehehe!!!!!!!!!!!!

Macam kelakar jer kan saya nie dilahirkan dan dibesarkan sebagai org melayu baru nak berjinak-jinak makan durian. Tetapi kalo makan kimchi menjilat jari pula. Walhal bukan nyer saya dilahirkan sebagai org Korea walaupun muka ada Korean look. Cewah! Just jokeing :P Kahkah!!!!!!!!!!!!!!!!!

Apa itu kimchi? Kimchi tu makanan or salah satu fermented side dish traditional Korea. Korean people usually ate kimchi with rice. Saya juga suka makan kimchi bersama nasik. I love the taste of kimchi. Kimchi has the sour spicy taste. Hehehe........... saya nie seorg yg berlidah pedas. Yup! I prefer spicy and savory food better that sweet ones. Makanan yg manis2 nie menjemukan pada saya. Makan nasik x sah kalo x dek lauk yg pedas neh. Kalo x dek sambal or cili sah2 la saya akan ambil kimchi dan gaul dgn nasik.

Ok, cukup citer pasal kimchi. Sekarang kite citer sal durian pula. Korang sumer tentu dah tahu kan durian tu King of Fruits. Dalam dunia nie (especially rantau Asia Tenggara) memang ramai jer yg giler durian. Tetapi ada juga yg x makan. Termasuklah the old me. 

Saya sebenarnya baru tahun nie saja belajar makan durian. Member2 and kenalan2 baru yg ajar. Ahax! Sebelum nie saya memang x suka durian. Before this i can't stand the smell. I always said durian has the worse smell ever! OMG ME! Tanpa pikir actually bau kimchi lagi kuat and dasyat dpd durian. Tapi kenapa pula kalo kimchi pelahap jer makan? Well, opcuz la saya salah seorg K-Wave followers di Malaysia. Sebab minat dgn K-Wave la saya belajar makan kimchi juga. Org Korea kata kalo nak belajar makan kimchi you must ignore the smell and enjoy the taste. Memang betul kimchi is very smelly but it has a good taste. Same juga dgn durian. So i gunakan tektik yg sama lah utk belajar makan durian. Yep, it work. 

Sekarang saya suka sgt makan durian. Durian lah salah satu perubahan yg berlaku pada saya tahun nie. Bukan saja buah durian tetapi makanan2 yg diperbuat pada durian pun saya suka juga seperti serawa durian (my favorite!), tempoyak, durian cream puff, durian pancake, and many more.

So sekarang x susah lah Ayah nak beli durian bila tiba musim. Selama Ayah x pernah berpeluang beli durian disebabkan saya x tahan baunya. So sekarang memang no problem.

Durian pancake. Dulu x suka sekarang dah menjadi favorite ^_^

Teringat masa berkerja di sebuah fashion house dulu. Sumer colleague saya giler makan durian. Bos masa tu pun selalu jer belanaja durian pancake. Sumer staff happy bila bos belanja durian pancake tu. Kecuali saya jer yg x mengambil nyer. Sampai ada hari saya kena perli dgn bos. Bos cakap, "Tahulah kan kat Manchester manalah ada durian. Sebab tu ko x makan durian". Huhuhu............sian bos. Rasa bersalah pada bos pun ada juga. Saya tahu saya buat bos terasa kerana tolak jasa dia dulu. Really sorry bos. Btw, i would also like to wish my former bos congratulations kerana dah berjaya mendapat Datukship dpd Sultan Pahang after all the hard work. He deserve it ^_^

Teringat juga time masa saya bekerja di fashion house tersebut, ramai colleague2 saya ada menyakat, "nie ko nie x makan durian nanti satu hari ko jatuh cinta dgn jejaka Perak yg kaki durian baru ko tahu". Ahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!! Adakah btul sebab nyer 'itu' yg buat saya dah makan durian sekarang nie? Hahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!

Macam mana pun saya happy and bersyukur dgn perubahan diri saya sejak tamat MBA dan dah mula bekerja nie. I feel i'm much a better person now. Insya'Allah i will continue to be a better person day by day.

Ok, that's all.

Khungang haseyo ^_^

Comments

Popular Posts